2011-11-28

Falska wienerbröd

Här kommer ett fantastiskt recept på falska wienerbröd som jag kallar för 'Dubbelt så goda'! Man delar den jästa degen i två delar, kavlar ut den ena till en platta och breder vaniljkräm på den. Sedan kavlar man ut den andra degbiten och breder på fyllning, rullar ihop till en rulle och skär 24 st bitar, som sedan ställs på rad på plattan med vaniljkrämen =dubbelt så goda!

Ugn, 200 grader i cirka 20-25 minuter
Antal: 24 st stor långpanna, 20 st liten långpanna (se tips nedan)

Deg (kalljäst)
50 g jäst
2 tsk kardemumma (gärna nystött, för bästa smak)
3 dl kall mjölk
3/4 dl strösocker
2 st ägg
150 g rumstemperat smör
10-12 dl vetemjöl

Vaniljkräm
1 st vaniljstång
3 dl standardmjölk
0,5 dl strösocker
1,5 msk Maizena majsstärkelse
4 st äggulor

Fyllning
75 g rumstempererat smör
1 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker

Pensling och glasyr
1 st ägg till pensling
2 dl florsocker
cirka 1 msk vatten

Gör så här
Rör ut jästen i den kalla mjölken. Tillsätt socker, ägg, smör, kardemumma och det mesta av vetemjölet. Arbeta till en smidig deg. Tillsätt mer mjöl om det behövs. Låt jäsa i en timma. Under tiden gör man vaniljkrämen och blandar ihop fyllningen.

Vaniljkräm: Skrapa ur vaniljstången i mjölken i en kastrull. Koka upp mjölken med vaniljstången. Ställ sedan åt sidan för att svalna. Tillsätt därefter socker, Maizena och äggulor. Sjud vaniljblandningen under vispning till en kräm. Passa noga så att det inte blir för varmt, d v s lyft bort från plattan emellanåt. Tag genast från värmen när den tjocknar och fortsätt vispa en stund i kallt vattenbad och låt den sedan kallna helt under lock i vattenbad.

Kavla ut hälften av den färdigjästa degen, (som inte ser ut att ha jäst tillräckligt, men lugn -det ordnar sig), så den täcker en bakplåtspappersklädd långpanna. Bred på vaniljkrämen.
Kavla ut resten av degen. Bred på fyllningen, rulla ihop från långsidan. Skär 24 skivor som du lägger i rader (6 x 4) på degplattan med vaniljkräm. Låt jäsa i cirka 30 minuter under bakduk. Under tiden sätter du ugnen på 200 grader.

Pensla med ägg (gärna med en skvätt mjölk i) och grädda på nedersta falsen i cirka 20-25 minuter. Låt svalna en aning innan du ringlar över glasyren som du blandat till. Skär i fyrkanter.

Tips 1: Byt gärna ut kardemumman i degen till 1 pkt saffran. Istället har du då kardemumman i fyllningen, d v s man byter ut vaniljsockret.

Tips 2: Idag ville jag förstås göra STORA bullar, så jag anpassade de båda degbitarna till min lilla långpanna (har en stor och en liten ugn på min spis). Det blev 20 st bullar (5 x 4). Samma tid och grader i ugnen som till en stor plåt! Bara att välja :o)


Vaniljkräm på G. Värt besväret, I promise!

Mitt s k vattenbad.

Bred ut vaniljsås på degplatta nr 1.

Baka ut bullar av deg nr 2 och ställ dessa på raka rader på plattan med vaniljsås. De kommer strax att jäsa samma.

Efter 30 min jäsning har de växt ihop.

Efter knappt 25 min ugnen.

Stort jubel hemma!

Krämig och god.

2 kommentarer:

  1. Gud vilka godbitar! Skulle kunna kasta i mig flera stycken på direkten;-D

    SvaraRadera
  2. Dessa måste jag göra till min sambo! Han älskar ALLT med vanilj i:)

    Måste få tipsa om min julkalender som håller på nu! Varje dag öppnas en lucka som är fylld med baksaker och lite annat smått och gott, flera luckor har mer än en vinnare! Och varje tävling pågår minst 1v!

    http://madeleneklundsjulkalender.blogg.se/

    Passa även på att tipsa om att vinna detta macaronsett:

    http://maddesmumms.blogg.se/2011/november/tavling-happystorese.html

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.