2012-03-31

Tivolipotatis och ryggbiff

Tivolipotatis heter den här goda potatisrätten, enl min kompis Susanne Björnlund. Skulle oxå kunna heta 'Gräddiga potatisstrips med vitlök, inbakade i smördeg'.
Den är i alla fall 'hur-god-som-helst'. Rättens potatisfyllning har variationsmöjligheter; grädde som grund och tillsätt ex-vis Cantadou vitlök och örter eller creme fraiche, färsk timjan o s v -ja, listan kan bli hur lång som helst. Innehållet nedan är i alla fall ursprungsreceptet. Receptet går förstås att dubblera och halvera.
Nu säger jag bara en sak: Gör den!!!


Portioner: 6 st

Potatis
c:a 10 normalstora potatis
2,5 - 3 dl grädde
2 vitlöksklyftor
salt/peppar
2 pkt smördeg (inkl bakplåtspapper, färdiga att rullas ut)

Ryggbiff eller oxfilé i bit
salt/peppar
smör att steka i

Potatis: Sätt ugnen på 200 grader. Skala och strimla potatisen fint, som strips. Lägg dem i en långpanna med bakplåtspapper, olja lätt. In i ugnen i cirka 45 min.
Häll över potatisen i en stor kastrull. Blanda med grädden. Låt koka upp och rör sedan runt på svag värme tills det blir "geggigt". Pressa i vitlök, salta & peppra. Lägg potatisen på en smördegsplatta (rektangulär) och en smördegsplatta över. Limma kanterna med uppvispat ägg. Grädda i mitten av ugnen i cirka 20 minuter. Skär i lagom bitar. Räcker lätt till minst 6 personer.

Kött: Sätt ugnen på 225 grader. Skär köttet i tjocka skivor. Krydda med salt och peppar.
Bryn köttet hastigt i smör i het stekpanna så att det får fin färg. Lägg det i en smörad ugnsform. Stek i mitten av ugnen tills innertemperaturen är 55-58 grader (rosa), cirka 10 minuter. Använd en stektermometer. Tag ut köttet och linda in i aluminiumfolie, låt vila i 10 minuter.
Strimla/stripsa potatisen. Lägg på bakplåtspapper och olja lätt. In i ugnen!
Tag ut stripsen ur ugnen och blanda med grädden och kryddor på svag värme. Tar endast ngr minuter.
Fördela potatisstripsblandningen mellan två smördegsark på bakplåtpappersklädd plåt.
Efter cirka 20 min i ugnen.
Skär i lagom stora bitar.
Servera med en god köttbit och en klick bea!

Förstekt kött som gått färdigt i ugnen.

7 kommentarer:

  1. Ännu ett fantastiskt potatisrecept! Jag får nog snart dubba dig med kökskniven till potatismästarn ;)

    SvaraRadera
  2. åh den där tivolipotatisen ser verkligen ut som en keeper!Tack för tipset!

    SvaraRadera
  3. Detta lät så gott så det ska jag prova ikväll! Är det okej att jag länkar till din sida så fler hittar hit? Jag hoppas du får en fortsatt fin söndag. Mvh Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Skulle bli hemskt glad om du länkar till min sida. Fortsatt trevlig söndag till dig oxå :o)

      Radera
  4. TIVOLIPOTATIS SER SPÄNNANDE O GOTT UT
    DET SKA LAGAS O BJUDAS PÅ FAMILJEMIDDAG IKVÄLL!!!
    \\ Mike

    SvaraRadera
  5. Så underbart gott det blev...riktigt mastigt och mättande, helt i min smak! TACK!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så glad jag blir! Ja, den är riktigt god :-)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.