2012-01-22

Chipsgratäng



En riktigt smaskig fettbomb får man väl unna sig emellanåt? Har faktiskt i många år glömt bort chipsgratäng, men jag vet att jag bjöd barnen på det en gång när de var små och vi hade gäster. Jag minns att våra goda vänners pojk då sa att, "det var bland det godaste han hade ätit". Har idag dammat av maträtten och den har åter fått se dagens ljus härhemma. Syndigt god. Men som sagt, man får väl unna sig :o)

Ugn, 175 grader i cirka 25-30 minuter

Ingredienser
en fläskfilé
champinjoner, (jag valde minichampinjoner Bonduelle)
en bit purjolök
200 g grillchips
4,5 dl grädde, cirka
2 dl creme fraiche, cirka
1 msk majonnäs
salt
svartpeppar
paprikakrydda
tomater
riven cheddarost

Gör så här
Strimla fläskfilén och bryn tillsammans med champinjoner. Krydda med lite salt, svartpeppar och paprikapulver. Lägg över i botten på en ugnsform. Bryn hackad purjolök i lite smör och strö purjon över köttet och svampen. Lägg/fördela chipsen över. Vispa ihop creme fraiche, grädde och majonnäs och häll över alltsammans. Skiva tomatskivor över. Strö över den rivna osten och grädda mitt i ugnen i cirka 25-30 minuter. Tag ut formen och låt den "stå till sig" i några minuter.

Tips: Byt gärna ut fläskfilé mot strimlad lövbiff, eller strimlad grillad kyckling o s v.

Anledningen till att jag valt grillchips till ovanstående recept, istället för chips sourcream, beror på att creme fraichen tillsätter tillräckligt med syra. OM jag skulle valt chips sourcreme skulle jag förmodligen istället gjort en cirka halvliter blandning med gräddmjölk utrört i en matsked mjöl och låtit blandingen puttra några minuter i stekpannan tillsammans med det brynta köttet. Inte "lika" mycket fettbomb, således, hi!

Till ovanstående recept hade jag en ganska vid ugnsform, men en tumregel är att göra så pass mycket vätska (vilken man än väljer) att det fyller halva formen, sett från sidan. Precis som när man gör potatisgratäng. På 175 grader började det bubbla i formen de sista 10 minutrarna. Räckte gott och väl för att chipsen skulle suga åt sig av vätskan och få lagom konsistens.


Strö brynt lök över köttet och champinjonerna.
Fortsätt med chips, tomater och häll över vätskan. Toppa med riven cheddarost.
Efter knappt en halvtimma på 175 grader. Låt stå en stund och "stabba till sig".

Chipsgratäng

Syndigt god.

2 kommentarer:

  1. Du ör galen på att inspirera till annorlunda matlagning! Det här låter ju vansinnigt gott. Chips i matlagning?? ja varför inte!

    SvaraRadera
  2. Nämen vilken spännande gratäng!!!! Låter helt galet gott, ska genast lägga ner en länk i min vill-testa-mapp. I love chips!
    Nu ska jag kika runt lite på dina andra recept, *ny här* :) /Therese

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.