2012-04-24

Orientalisk lax

Hallå i stugorna!
Jag har inte glömt bort min lilla receptblogg. För tillfället håller jag på med lite andra "kuliga" saker framöver, som innebär att jag inte står vid grytorna lika ofta och får en tallrik serverad till mig istället. Men ni måntro att jag har många recept framöver, som jag kommer fylla på med allteftersom. Så kan det va!

Idag blev det fisk, igen! Bravo, vad jag är duktig, *klapp på axeln*.
"Snart kommer jag att vara överintelligent"?
Nåväl, till fisken är det couscous och det serveras aldrig här hemma annars, och då menar jag ALDRIG. Men nu har jag dammat av couscousen och med den här kryddningen, så kan det helt enkelt inte gå fel. Mera couscous!!!


Ingredienser till laxen
4 bitar skinn- och benfri laxfilé
1 tsk salt
1 finhackad vitlöksklyfta
1 dl hackad persilja
30 g mjukt smör
rivet skal av en halv citron
1 tsk honung
lite drygt 1 tsk sambal olek

Ingredienser till grönsakscouscous
4 port couscous + vatten enligt anvisning på förpackningen
0,5 grönsaksbuljongstärning
2 finstrimlade morötter
250 g champinjoner
250 g röda kidneybönor, avrunna
nymald svartpeppar
1 tsk paprikapulver
0,5 tsk gurkmeja
2 krm spiskummin
1 tsk salt
1 msk smör

Gör så här

Laxen: Lägg fisken i en smord ugnsfast form. Salta. Blanda resterande ingredienser och fördela på laxbitarna. Stek mitt i ugnen i 225 grader i cirka 15 minuter.

Grönsakscouscous: Fräs kryddorna till couscousen med smör i en kastrull. Rör ner couscous. Koka upp vatten och buljong och häll det över grynen. Sätt på locket och låt svälla i cirka 5 minuter. Fräs under tiden morötter och svamp i smör i en stekpanna. Rör ner detta med de avrunna bönorna i couscousen när den svällt färdigt.

Servera med en sallad.

Tack Gabriella som från början gett mig receptet.
Fräser svamp och morötter.
Fräser kryddorna till couscousen.



En bra skafferivara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.