2011-09-16

Philadelfiabullar

Philadelphiabullar bakas i långpanna där man "häller" ut degen i långpanna, trycker hål och fyller hålen med philadelphiakräm. Penslar med ägg och strör över pärlsocker. Behöver bara jäsa EN gång. Gryyyyymt goda!!!

Ugn, 200 grader i c:a 15 minuter

Det här behöver du
150 g rumsvarmt smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 dl socker
0,5 tsk salt
11-12 dl vetemjöl

pärlsocker

Fyllning
150 g rumstempererat smör
200 g philadelphiaost
2 msk vaniljsocker
3 dl florsocker

Gör så här
Värm mjölken till 37 grader. Rör ut jästen i mjölken. Tillsätt det rumsvarma smöret, sockret, saltet och mjölet lite i taget. Arbeta till en smidig deg. Degen ska vara ganska lös. Täck en långpanna, med hög kant, med bakplåtspapper, smöra pappret litegrann. ”Häll” ner degen i plåten och dra ut degen mot kanterna runt om. Låt jäsa under bakduk i cirka en halvtimma. Gör fyllningen under tiden som jäsningen pågår. Gör sedan små hål, med mjölad tumme,  jämnt fördelat över degen.
Fyll varje hål med fyllningen. Vispa upp ett ägg (med en gnutta mjölk i) och pensla allt ”utom hålen med fyllningen”. Strö över rikligt med pärlsocker. Grädda i mitten av ugnen i 200 grader i cirka 15 minuter. Låt svalna. Skär i fyrkanter mellan hålen. Njut!

Den som väntar på något gott!

Dra ut smeten på bakplåtsklädd långpanna. Låt jäsa i cirka 30 min.

Rör ihop fyllningen medan degen jäser.
 
Gör hål med jämna mellanrum och fyll dessa med fyllningen.
 
Pensla med ägg/mjölk + strö över pärlsocker. In i ugnen!


Efter 15 min i 200 grader.

När plåten har svalnat, skär i fyrkanter "mellan hålen".

3 kommentarer:

  1. Hej! Vilket fint "kakel" du har! Eller jag fattar ju att det inte är kakel, är det tapet (i så fall vilken) och plastskiva? Älskar också färgen på din Kitchen Aid, vilken är det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du gillar tapeten :-) Vi satte den 2008 så jag måste be om att få återkomma med namnet på den... Men, färgen på Kitchen Aid:en heter Pistage. Glasskivan är 4 mm-glas. Behöver inte vara härdat glas, eftersom glaset ligger tight mot underlaget o väggen. Härdat glas brukar man välja när glaset liksom ska "hänga" och det gör det ju inte ovanför diskbänken. Jag vet inte om vi valde härdat eller ej.

      Radera
  2. Nu har jag kommit fram till att tapeten kommer från Romo Fabrics. I Sverige är Casa Rosa generalagenter för Romo Fabrics tapeter och tyger. När jag tittar på www.romo.com så kan jag inte återfinna tapeten. Kanske den inte tillverkas längre. Kontakta dem gärna om du vill efterforska. Lycka till!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.