2011-09-08

Raggmunk i långpanna - Lufsa

Uttdrag ur Wikipedia: "En variant av raggmunk är att grädda den i långpanna. Medan man gör smeten försteks fläsket i långpannan. Smeten hälls sedan i långpannan och det skivade fläsket läggs ovanpå, varefter den gräddas i ugn. Rätten äts med lingonsylt och ibland flytande grädde. På Öland kallas denna variant av raggmunk för lufsa och i Småland för råriven pannkaka. Raggmunk är Östergötlands landskapsrätt."

Lufsa är ett stående inslag i mitt kök. Hela sommaren längtar jag efter vinterpotatisen. Det kommer som vanligt bli många Lufsa i vinter. Första gången jag kom i kontakt med Lufsa var, för några år sedan, i personalmatsalen på mitt arbete. Här kommer receptet på min variant.

Ugn, 200 grader i cirka 1 - 1,15 tim

Ingredienser
8-10 medelstora vinterpotatisar
2 gul lök
2 dl vetemjöl
3 dl grädde
1 ägg
1 msk salt
600 g rimmat fläsk

Skala potatisen och riv den på valfri sida av rivjärnet, (jag brukar grovriva). Fortsätt att riva löken på samma sätt och häll lök och potatis i en stor bunke. Tillsätt mjöl, grädde ägg, och salt och rör ihop alltsammans.
Smörj en (el två) lagom stor ugnsfast form, (långpanna om du har dubblat receptet) och bröa med vetemjöl. Häll i smeten och lägg fläsket i bitar ovanpå. Lägg fläsket tätt-tätt, för fläsket drar ihop sig när det kommer in i ugnsvärmen. Tryck ner fläskbitarna en aning i blandningen. Grädda på nedersta falsen i ugnen i 200 grader i cirka 1 - 1,5 tim. Gör ett stickprov med en gaffel. Gaffeln ska inte vara jättekladdig, bara en aning. Tag ut lufsan och låt vila under aluminiumfolie i 10-15 minuter. Servera med grädde och lingon!

Allt man behöver!

Blandas noga.

Till det här receptet har jag två vanliga ugnsformar, båda får plats på ugnsgallret bredvid varann.

Låt vila under folie i 10-15 minuter.

Så jäddrans gott!
Inspiration Kryddburken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.