2011-10-12

Gott till helgen!

I dag efter arbetet gjorde jag saltängsbullar. Jag har modifierat receptet, som tidigare publicerats på denna blogg. Jag har bl a lagt till bilder och justerat mjölmängden. Mjölmängd är lite lurigt när man bakar bröd och bullar. Ibland går det åt flera deciliter mer/mindre än gången innan. Så var det för mig idag. Den här gången bakade jag på vanligt hederligt vetemjöl (förut med Manitoba cream som har en otrolig jäskraft). Känn er fram, oavsett vilket mjöl ni väljer. Bättre att degen är för lös än för hård, precis innan första jäsningen. Man kan alltid knåda i mera mjöl vid själva utbakningen.

Nu till det jag egentligen skulle komma till. Då jag är uppvuxen i Småland har jag starkt barndomsminne av att det bjöds på ostkaka mest hela tiden! Mamma och farmor hämtade ostlöpe och bonnamjölk hos bönderna i Småland på löpande band. Därför har jag bett min mamma om receptet. Ett fint gammalt recept, som inte alls ska vara svårt att baka efter, enligt min mor. Receptet är säkerligen inte "hemligt" om man vill jämföra med andra kokböcker och på nätet. Men för mig är det viktigt att det är just det receptet. Fast det är det ju egentligen inte -mamma och farmor gjorde ju ostkaka på "en höft". Men om jag gör ett försök, så kanske den nästan blir som när jag var barn....

'Om det faller mig i smaken så publicerar jag receptet på bloggen'.

Håll utkik efter recept på 'Kalasgod ostkaka'!

Väntar för övrigt på två böcker som jag beställt. Har ni den/dem redan? Hoppas att där finns mycket inspiration att hämta!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.